یک مقام اوکراینی روز شنبه این کشور در چند روز آینده محموله جدیدی از سلاح‌های آمریکایی از جمله موشک‌های ضد تانک جاولین و موشک‌های ضد هواپیمای استینگر دریافت می‌کند.

waepons

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز اولکسی دانیلوف، دبیر شورای ملی امنیت و دفاع اوکراین در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «این سلاح‌ها در آینده نزدیک در قلمرو کشور ما خواهند بود. منظورم در طول چند روز است.»

متحدان اوکراین چندین محموله هوایی سلاح را برای تقویت نیروهای نظامی اوکراین در برابر حمله روسیه به این کشور فرستاده‌اند. روسیه از تحویل این سلاح‌ها بوسیله کشورهای عضو پیمان ناتو انتقاد کرده است.

اوکراین موشک‌های ضدتانک و ضدهوایی بیشتری از آمریکا دریافت می‌کند
یک سرباز اوکراینی در جریان یک تمرین نظامی موشک جاولین را پرتاب می‌کند

موشک‌های ضد تانک جاولین برای نخستین بار در خارج از محافل نظامی در مکالمه مشهور سال ۲۰۱۹ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آن هنگام آمریکا با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور تازه انتخاب‌شده اوکراین مورد توجه قرار گرفتند.

زلنسکی در این مکالمه خواستار دریافت موشک‌های جاولین بیشتری از آمریکا شده بود تا در مقابل نیروهای نظامی جدایی‌طلب طرفدار روسیه در شرق اوکراین به کار روند.

دولت ترامپ تحویل کمک نظامی به اوکراین را به تاخیر انداخته بود و ترامپ در مقابل تسریع این کمک خواستار یک لطف سیاسی از اوکراین شده بود- تحقیق درباره اتهامات فساد مالی پسر بایدن در شرکت‌های گاز اوکراینی.

این مکالمه به زنجیره‌ای از وقایع را به راه انداخت که به نخستین استیضاح ترامپ انجامید. زلنسکی در دوران بایدن شمار بیشتری از موشک‌های جاولین را دریافت کرد که نقش مهمی در جنگ فعلی ایفا کرد.

این موشک‌های ساده که از روی شانه سرباز پیاده شلیک می‌شوند، باعث نابود شدن شمار بسیاری از تانک‌ها و زرهپوش‌های روسی در طول جاده‌های اوکراین شدند.

اوکراین موشک‌های ضدتانک و ضدهوایی بیشتری از آمریکا دریافت می‌کند
سربازان آمریکایی در مانوری در کره جنوبی با موشک‌انداز استینگر هدفگیری می‌کنند

موشک‌های استینگر هم با همان اصول ساده موشک‌های جاولین کار می‌کنند، اما بر ضد هواپیما به کار می‌روند. این موشک‌های قابل‌حمل که از روی شانه شلیک می‌شوند باعث سقوط هواپیما و بالگردهای روسی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند، می‌شوند.

خلبانان روسی از قدرت استینگرها آگاه هستند. آمریکا در دهه ۱۹۸۰ هم در جریان اشغال افغانستان بوسیله نیروهای اتحاد شوروی این موشک‌ها را به مجاهدان افغان داد. نیروهای شوروی در افغانستان به شدت به بالگرد متکی بودند و بسیاری از تحلیل‌گران نظامی می‌گویند استینگرها سرنوشت این جنگ را که به عقب‌نشینی شوروی در سال ۱۹۸۹ انجامید، تغییر دادند.

کد خبر 665301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha